To trzeba wiedzieć, zaczynając przygodę z afiliacją

Afiliacja jest jednym z najlepszych modeli zarabiania w sieci. Na czym polega? Jak wyglądają zarobki? Jak rozpoznać dobrą agencję afiliacyjną? Zanim zaczniesz zarabiać w sieci poznaj odpowiedzi na te pytania!

Afiliacja – co to takiego?

Programy afiliacyjne – zwane również programami partnerskimi – polegają na współpracy między reklamodawcą a osobą prowadzącą działalność w internecie (wydawcą). Może to być na przykład autor poczytnego bloga lub serwisu internetowego, vloger czy właściciel popularnego fanpage’a. Rolą wydawcy jest polecanie swoim fanom produktów lub usług reklamodawcy. Za skuteczne polecenie otrzymuje on określone wynagrodzenie. Załóżmy zatem, że prowadzisz bloga. Czego potrzebujesz, by być atrakcyjnym wydawcą i zarabiać na afiliacji? Przede wszystkim oczywiście czytelników! Większa liczba osób zaglądających regularnie na Twoją stronę oznacza więcej potencjalnych klientów dla reklamodawcy. Jeżeli więc udało Ci się zbudować dużą społeczność wokół bloga, Twoje przychody mogą być naprawdę spore. Przy dobrze przeprowadzonej kampanii zyskają wszystkie zainteresowane strony – reklamodawca zwiększy sprzedaż, Twoi czytelnicy otrzymają wartościowy produkt czy usługę, a Ty zarobisz.

Na czym mogę zarobić?

W systemach afiliacyjnych rozróżnia się różne modele wynagrodzeń. Za najpopularniejsze można uznać:

  • CPC (cost per click) – czyli koszt za kliknięcie. W tym modelu wynagrodzenie otrzymujesz za każde unikalne kliknięcie w link lub baner reklamowy i przejście na stronę reklamodawcy;
  • CPL (cost per lead) – tutaj wynagradzane jest pozyskanie dla reklamodawcy leada. Pieniądze dostaniesz na przykład w momencie, gdy Twoi czytelnicy wypełnią formularz kontaktowy czy zarejestrują się na stronie reklamodawcy;
  • CPS (cost per sale) – to model, w którym wydawca otrzymuje procent od sprzedaży z polecenia.

Spotyka się również modele mieszane, na przykład CPL+CPS. Dołączając do sieci afiliacyjnej, będziesz mieć dostęp do prowadzonych w danym momencie kampanii wraz z informacją, w jakim modelu są one rozliczane i jakie są stawki (por. zdjęcie powyżej).

Gdzie znaleźć reklamodawców?

Wiesz już, na czym polega afiliacja i jak można na niej zarobić. Czas na kolejne ważne pytanie – skąd wziąć reklamodawców? Tu z pomocą przyjdzie agencja afiliacyjna. Zanim jednak dołączysz do sieci partnerskiej, warto zwrócić uwagę na kilka aspektów. Często agencje mają swoje specjalizacje i współpracują z reklamodawcami działającymi w określonych branżach – na przykład finansach czy ubezpieczeniach. Ważne jest zatem, by tematyka Twojego bloga odpowiadała kampaniom, jakie możesz przeprowadzić, współpracując z daną agencją. Warto zwrócić również uwagę na aspekty czysto techniczne – na przykład intuicyjność obsługi panelu administratora czy wsparcie techniczne oferowane ze strony agencji.

W afiliacji zwracają również uwagę stawki, które mogą się różnić w zależności od wybranej agencji. Trudno jednak porównywać sieci pod względem opłacalności – różnią się one oferowanymi programami. Dużo zależy również od samego wydawcy i tego, jak wykorzysta on potencjał oferowany przez sieć. Tym, co może mieć wpływ na wybór danej sieci – i co łatwo sprawdzić – jest natomiast czas wypłaty wynagrodzenia (i terminowość) oraz próg, od jakiego jest ono wypłacane. Przy progach rzędu 100 złotych możesz otrzymywać pieniądze z sieci w zasadzie co miesiąc. Przy wyższych może okazać się, że na pierwszą wypłatę poczekasz znacznie dłużej.

Jak widać, w afiliacji nie ma nic skomplikowanego. Dołączenie do odpowiedniej sieci partnerskiej i wykorzystanie w pełni możliwości, jakie daje, jest prostym i skutecznym sposobem na czerpanie zysków z prowadzonej w internecie działalności. Kluczem jest wybór odpowiedniej agencji i umiejętne wykorzystanie potencjału, jaki drzemie w afiliacji.

Dodaj komentarz